Uluslararası Sağlık Turizmi Ve Turistin Sağlığı Hakkında Yeni Yönetmelikte Öne Çıkan Düzenlemeler
29.04.2025, İstanbul
26 Nisan 2025 tarihli 32882 sayılı Resmî Gazete’de Uluslararası Sağlık Turizmi ve Turistin Sağlığı Hakkında Yönetmelik (“Yönetmelik”) yayımlanmıştır. Yönetmelik’in 17. maddesiyle, 13 Temmuz 2017 tarihli ve 30123 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan aynı isimli önceki yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır.
İşbu Yönetmelik genel anlamda özel mevzuatı uyarınca sağlık tesisi ruhsatına sahip olan ve Bakanlıkça yetki belgesi verilen kamu kurum ve kuruluşlarına, üniversitelere, gerçek ve özel hukuk tüzel kişilerine ait sağlık tesisine (“Sağlık Tesisi/Tesisleri”) ve uluslararası sağlık turisti ile beraberindeki refakatçi ve diğer yakınlarına uluslararası sağlık turizmi hizmetleri kapsamında danışmanlık yapan, sağlık tesisi organizasyonu, konaklama, ulaşım ve transfer hizmetlerinin sağlanması faaliyetlerini yürüten ve yetki belgeli tüzel kişilerce işletilen kuruluşuna (“Aracı Kuruluş/Kuruluşlar”) ilişkin yükümlülükleri düzenlemek adına yenilenerek yayımlanmıştır.
Yönetmelik kapsamında öne çıkan düzenlemeler, soru-cevap düzeninde bilgilerinize sunulmaktadır.
Soru 1: Aracı Kuruluşların Seyahat Acentesi Olma Gerekliliği Devam Ediyor Mu?
Aynı isimli önceki yönetmelik kapsamında yer alan “Uluslararası sağlık turizmi aracı kuruluşu” tanımı kapsamında Aracı Kuruluşlar’ın 14 Eylül 1972 tarihli ve 1618 sayılı Seyahat Acentaları ve Seyahat Acentaları Birliği Kanunu uyarınca işletme belgesi alan A grubu seyahat acentalarından olması gerektiği ifade edilmiştir.
Buna karşın Yönetmelik’te yer alan tanım içerisinde bu şekilde bir niteliğe yer verilmemiştir. Yalnızca yetki belgesinin varlığı aranmıştır. Ek olarak konuya ilişkin aynı isimli önceki yönetmelikten farklı olarak Yönetmelik; Aracı Kuruluşlar’ın konaklama, ulaşım ve transfer hizmetlerini seyahat acentesi olması halinde bizzat yürütebileceği gibi yetkili seyahat acenteleri vasıtasıyla da yürütebileceğini ifade etmektedir.
Soru 2: Sağlık Bakanlığı (“Bakanlık”) Entegre Kurumsal İşlem Platformu (“EKİP”) Yükümlülükleri Nelerdir?
Sağlık mevzuatı içerisinde sıkça karşılaşılan EKİP, işbu Yönetmelik kapsamında da düzenlenmiştir. Uluslararası sağlık turizmi hizmetlerinde faaliyet gösterebilmek amacıyla Sağlık Tesisi tarafından alınması gereken yetki belgesi başvuruları EKİP üzerinden gerçekleştirilecektir.
Ayrıca uluslararası sağlık turizmi biriminde çalışan personel bilgilerinin, EKİP üzerinden ilgili il/ilçe sağlık müdürlüğüne bildirilmesi zorunludur.
Soru 3: Türkiye Sağlık Hizmetleri Kalite ve Akreditasyon Enstitüsü’ne (“TÜSKA”) İlişkin Hangi Hükümler Yönetmelik’te Yer Almaktadır?
2015 yılında kurulan TÜSKA, Yönetmelik’e dahil edilmiştir. Yönetmelik çerçevesinde TÜSKA, akreditasyon belgesi vermeye yetkili kuruluş olarak belirlenmiştir. Bu doğrultuda, hastaneler, tıp merkezleri, tıbbi laboratuvarlar ve diyaliz merkezlerinin TÜSKA tarafından akredite edilmiş olmaları zorunludur. Bu sayılanlar dışındaki Sağlık Tesisleri’nin ise Bakanlık tarafından düzenlenen sertifikayı almaları zorunludur.
Ek olarak akreditasyon belgesi veya sertifikanın Sağlık Tesisi’nin internet sitesinde yayınlanması gerekmektedir.
Soru 4: Uluslararası Sağlık Hizmetleri Anonim Şirketi (“USHAŞ”) Nedir?
2019 yılında kurulan USHAŞ, Aracı Kuruluş yetki belgelerini düzenlemek ve gerektiğinde askıya almakla yetkilendirilmiştir. Aracı Kuruluş başvuruları, öncelikle USHAŞ tarafından dosya üzerinden incelenmekte, dosya üzerinden incelemede eksiklik bulunmaması halinde yerinde inceleme gerçekleştirilmektedir.
Ayrıca, Sağlık Tesisleri ve Aracı Kuruluşlar’ın yılda 1 (bir) kez değerlendirilmesi konusunda da USHAŞ yetkili kılınmıştır.
Aynı isimli önceki yönetmelikte yer almayan USHAŞ, işbu Yönetmelik ile mevzuat içerisinde yer kazanmıştır.
Soru 5: Yönetmelik’te Düzenlenen “Portal” Sistemine Hangi Bilgiler Yüklenmelidir?
Portal, Bakanlık tarafından uluslararası sağlık turizmi faaliyetlerinin kayıt, takip, denetim ve gözetimi amacıyla HealthTürkiye adıyla kurulmuş internet sitesini ifade etmektedir. Sağlık Tesisi ve Aracı Kuruluş, Portal’a üye olmak, veri girişini tamamlamak ve sağlık turizmi hizmet birimlerini bildirmekle yükümlüdür. Bunun yanı sıra, Sağlık Tesisi tarafından uluslararası sağlık turizmi sorumlu personelinin, Aracı Kuruluş tarafından ise en az biri sorumlu personel olmak üzere uluslararası sağlık turizmi hizmetlerinde görevlendirilen tüm personelin Portal sistemine kaydedilmesi gerekmektedir.
Ek olarak USHAŞ tarafından yıllık yapılan değerlendirme bildirimleri ve uzaktan sağlık hizmeti sunabilecek Sağlık Tesisleri’nin açıklanması Portal üzerinden gerçekleştirilecektir.
Soru 6: Yönetmelik’te Öne Çıkan Diğer Düzenlemeler Nelerdir?
Aynı isimli önceki yönetmeliğe ek olarak işbu Yönetmelik kapsamında yeni düzenlemelere yer verilmiştir. Yukarıda açıklananlara ek olarak öne çıkan düzenlemeler ise aşağıda sıralanmıştır.
- Aracı Kuruluş sahibi tüzel kişinin açacağı her bir yeni Aracı Kuruluş ve şube için ayrıca yetki belgesi alınması gerekmektedir.
- Aracı Kuruluş, gelen çağrıları karşılamak amacıyla en az iki yabancı dilde ve 7 gün 24 saat esasına uygun olarak hizmet verebilecek bir alt yapıya sahip olmak ya da bu alt yapıyı sağlayabilecek bir çağrı merkezi ile hizmet alımı sözleşmesi yapmakla mükellef olmuştur.
- Uluslararası Sağlık Turizmi yetki belgesi üçüncü kişilere devredilemeyecektir.
- Ameliyathane ortamında yapılacak cerrahi ve girişimsel işlemler için Sağlık Tesisi tarafından komplikasyon sigortası yaptırılması zorunluluğu düzenlenmiştir.
- Sağlık Tesisi, Portal üzerinden ilan etmek kaydıyla ilgili Yönetmelik kapsamında uzaktan sağlık hizmeti verebilecektir.
- Sunulan sağlık hizmeti sonrası ortaya çıkabilecek komplikasyon ve tıbbi kötü uygulamalarda hizmetin türüne bağlı olarak Sağlık Tesisi veya Aracı Kuruluş’un da sorumluluğu bulunmaktadır.
- Aynı isimli önceki yönetmelikte uluslararası sağlık turizmi biriminde sorumlu dâhil yabancı dil bilen en az 2 personel istihdam edilmesi şartı aranmaktayken, işbu Yönetmelik kapsamında çalışan personelin en az birinin yabancı dil bilmesi ve bunun belgelendirilmesinin zorunlu olduğu ifade etmiştir.
- Sağlık Tesisi tarafından, sağlık hizmetleri ile ilgili verilerin kaydedilmesi ve arşivlenmesi hususlarında Bakanlığın kayıt tescil sisteminde kayıtlı bir sağlık bilgi yönetim sistemi kullanılması zorunluluğu getirilmiştir.
- Aynı isimli önceki yönetmeliğe ek olarak ani gelişen hastalık ve acil durumların sonrasında devam niteliğindeki sağlık hizmetlerinin, yetki belgesi bulunmayan Sağlık Tesisi’nde sunulamayacağı düzenlenmiştir.
Soru 7: Sağlık Tesisleri ile Aracı Kuruluşlar’ın Tanıtım ve Bilgilendirme Faaliyetleri Ne Şekilde Yürütülmelidir?
Aynı isimli önceki yönetmelik kapsamında doğrudan tanıtım ve bilgilendirme faaliyetlerine ilişkin esaslar düzenlenmiş olmasına karşın 29 Temmuz 2023 tarihli ve 32263 sayılı Resmî Gazete’de Sağlık Hizmetlerinde Tanıtım ve Bilgilendirme Faaliyetleri Hakkında Yönetmeliğin yayımlanmış olması nedeniyle işbu Yönetmelik kapsamında doğrudan ifade edilen düzenlemeye atıf yapılmıştır.
Bu çerçevede tanıtım ve bilgilendirme faaliyetleri adına ilgili yönetmeliğin incelenmesi önerilmektedir.
Sağlık Tesisleri ve Aracı Kuruluşlar için yabancı dil seçeneği bulunan internet sitesi oluşturulması zorunluluğu Yönetmelik kapsamına alınmıştır.
Soru 8: Yaptırımlar Nelerdir?
Yönetmelik kapsamındaki usul ve esaslara ilişkin yaptırımlar ihlalin türü ile birlikte Yönetmelik’in 4 (dört) ve 5 (beş) numaralı eklerinde yer almaktadır.
Anılan eklerde yer alan yaptırımların yanı sıra Yönetmelik dahilinde;
· Denetimlerde sağlık turistinin tedavisini olumsuz etkileyen, hizmetin devamı halinde sağlığını ve güvenliğini tehlikeye sokan ve hizmetin gecikmeksizin durdurulmasını gerektiren acil ve telafisi güç durumların ortaya çıktığının tespiti halinde durum ortadan kalkıncaya kadar yetki belgesi askıya alınacaktır.
· Kayıtların uygunsuz tutulduğunun tespiti halinde yetki belgesi 6 ay süreyle askıya alınacaktır. Bir yıl içerisinde ilgili ihlalin tekrarlanması halinde ise yetki belgesi iptal edilecektir.
· Son bir yıl içinde sağlık turizmi faaliyeti göstermeyen Sağlık Tesisi ve Aracı Kuruluş’un yetki belgesi iptal edilecektir.
· Yetki belgesi iptal edilen kuruluşlar için bir yıl süre ile yeni yetki belgesi düzenlenmeyecektir.
Geçiş Sürecine İlişkin Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar Nelerdir?
Yönetmelik’in yürürlüğe girdiği 26 Nisan 2025 tarihinden önce sağlık turizmi yetki belgesi almış Sağlık Tesisleri ve Aracı Kuruluşlar’ın, 26 Ekim 2025 tarihine kadar Yönetmelik hükümlerine uyum sağlamaları gerekmektedir; aksi halde yetki belgelerinin iptal edileceği düzenlenmiştir.
Komplikasyon sigortası yaptırılmasına ilişkin yükümlülüğün, 31 Aralık 2025 tarihinde yürürlüğe gireceği ifade edilmiştir.
Hastaneler, tıp merkezleri, tıbbi laboratuvarlar ve diyaliz merkezlerinin TÜSKA’dan akredite belgesi alma; diğer Sağlık Tesisleri’nin, Bakanlık tarafından düzenlenen sertifikayı alma yükümlülüğünün ise 31 Aralık 2026 tarihine kadar sağlanması gerektiği belirtilmiştir.
Saygılarımızla,
VB Partners
blog.disclaimer.title
blog.disclaimer.content legal.disclaimer