Ayakta Teşhis Ve Tedavi Yapılan Özel Sağlık Kuruluşlarına İlişkin Yeni Yönetmelikte Öne Çıkan Düzenlemeler

8/26/2025Sağlık Hukuku

25.04.2025, İstanbul

19 Nisan 2025 tarihli 32875 sayılı Resmî  Gazete’de Ayakta Teşhis ve Tedavi Yapılan Özel Sağlık Kuruluşları Hakkında Yönetmelik (“Yönetmelik”) yayımlanmıştır. Yönetmelik’in 38. maddesiyle, 15 Şubat 2008 tarihli ve 26788 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan aynı isimli önceki yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır. Yönetmelik kapsamında öne çıkan düzenlemeler, soru-cevap düzeninde bilgilerinize sunulmaktadır.

Soru 1: Yönetmelik Kimleri İlgilendiriyor?

Anılan Yönetmelik ayakta teşhis ve tedavi hizmeti sunan (1) tıp merkezleri, (2) poliklinikler, (3) fizik tedavi ve rehabilitasyon müesseseleri ile (4) muayenehaneleri kapsamaktadır. Önceki yönetmelikten farklı olarak işbu Yönetmelik kapsamında “laboratuvarlar” ifadesi yer almamaktadır. Bu durumun gerekçesi ise, 4 Haziran 2024 tarihinde yürürlüğe giren Tıbbi Laboratuvarlar Yönetmeliği’nin paralel konuları içermesidir.

Soru 2: Yönetmelik Hangi Konuları Düzenliyor?

Yönetmelik; sağlık kuruluşlarının açılmaları, kapatılmaları, denetimleri ve bunlarla sınırlı olmamak üzere sair hususlara ilişkin usul ve esaslar ile bu kuruluşlarda görev alacak personelin niteliklerini düzenlemektedir.

Soru 3: Öne Çıkan Düzenlemeler Nelerdir?

Aynı isimli önceki yönetmelikten farklı olarak işbu Yönetmelik’te öne çıkan düzenlemeler aşağıda sıralanmıştır.

  • Sağlık Bakanlığı (“Bakanlık”) Entegre Kurumsal İşlem Platformu (“EKİP”)

İlgili Yönetmelik ile, uygulamada var olan EKİP, mevzuat kapsamında da kendisine yer edinmiştir. Buna göre, sağlık personeli (muayenehane personeli hariç), EKİP üzerinden personel çalışma belgesi düzenlenerek çalıştırılmalıdır.

Muayenehanede, Bakanlık tarafından belirlenen ünvanda sağlık personeli ve sekreter çalıştırılabilecekse de, diğer sağlık kuruluşlarından farklı olarak personel çalışma belgesinin EKİP üzerinden düzenlenmesi gerekli değildir.

Ayrıca muayenehanesi bulunan tabipler ile tıp merkezleri arasında imzalanan sözleşmeler, 5 iş günü içinde tıp merkezlerince EKİP sistemine yüklenmelidir. Sözleşme, İl Sağlık Müdürlüğü’nün (“Müdürlük”) onayı halinde geçerli olacaktır. Sözleşmenin sona erdiği hallerde bu durum sözleşme bitiş tarihinden itibaren en geç 5 iş günü içinde Müdürlük’e bildirilmelidir.

Diğer yandan Bakanlık tarafından EKİP sistemine kaydedilen bir uzmanlık dalında iki yıl süre ile kadrolu tabip çalışmaması halinde bu kadro, Bakanlıkça iptal edilecektir. İki yıllık süre hesabında altı aydan kısa süreli çalışmalar dikkate alınmayacaktır.

  • Türkiye Sağlık Hizmetleri Kalite ve Akreditasyon Enstitüsü (TÜSKA)

2015 yılında kurulan TÜSKA, Yönetmelik’e dahil edilmiştir. Yönetmelik çerçevesinde, tıp merkezleri ruhsatlandırıldıkları tarihten itibaren en geç üç yıl içinde TÜSKA’dan akreditasyon belgesi almak zorundadır. Akreditasyon belgesi alamayan tıp merkezlerine, hastaların görebileceği şekilde “Bu tıp merkezinin TÜSKA akreditasyon belgesi yoktur” bilgilendirme tabelasının asılması zorunludur. İlgili bilgilendirmenin standartları Yönetmelik EK-16 kapsamında belirlenmiştir.

Bu Yönetmelik’in yayımlandığı tarihten önce ruhsatlandırılmış ve faaliyette olan tıp merkezleri de en geç üç yıl içinde TÜSKA’dan akreditasyon belgesi almak zorundadır.

  • Sağlık kuruluşu işletenleri ile mesul müdürlerin uyması gereken yeni yükümlülükler

Yönetmelik dahilinde işleten ile mesul müdürlerin mevcut yükümlülükleri genişletilmiş ve birçok alanda yeni yükümlülükler getirilmiştir. İlişkili kişilerin ivedi şekilde Yönetmelik hükümlerini incelemesi önerilir.

Kısaca özetlemek gerekir ise; doğum ünitelerinin kriterleri, özel sağlık kuruluşu sahipliğinin şartları, polikliniklerin birleştirilerek tıp merkezi haline getirilmesi, sağlık kuruluşlarındaki kadrolar ve bunlarla sınırlı olmayacak şekilde birçok alanda güncel gelişmeler takip edilmiş ve yenilikler Yönetmelik ile güvence altına alınmıştır.

Soru 4: Sağlık Kuruluşlarının Veri Saklama Yükümlülüğünün Kapsamı Nedir?

Sağlık kuruluşları tarafından yoğun miktarda sağlık verisinin işleniyor olması dikkate alındığında Yönetmelik kapsamında düzenlenen “Saklama ve İşleme Yükümlülükleri”nin de incelenmesi gerekmektedir.

İlgili Yönetmelik dahilinde yürürlükten kaldırılan önceki mevzuatın aksine defter tutma hususundan vazgeçilmiş ve sağlık kuruluşuna başvuran hastalara ait verilerin kaydedilmesi ve arşivlenmesi sürecinde Sağlık Bakanlığı nezdinde tescilli Sağlık Bilgi Yönetim Sistemi’nin (muayenehaneler için Muayenehane Bilgi Yönetim Sistemi) kullanımı zorunlu hale getirilmiştir. İşbu düzenleme günümüz uygulamaları ve ihtiyaçları ile paralel olması sebebiyle olumlu olmasının yanında veri güvenliği ve riskleri açısından da bir o kadar tehlikeyi (bu sebeple ek tedbiri) beraberinde getirmektedir.

Sağlık kuruluşu tarafından kayıt altına alınan kişisel sağlık verilerinin, Merkezi Sağlık Veri Sistemi’ne aktarılması öngörülmüş olmasının yanı sıra, Bakanlık tarafından istenilen bilgi ve belgelerin de gönderilmesi zorunluluk olarak düzenlenmiştir.

Yukarıda da ifade edildiği üzere bilgi-belgelerin dijital ortamlarda saklanması kolaylık sağlamasının yanında veri güvenliğine ilişkin riskleri de artırmaktadır. Bu sebeptendir ki hastaların sağlık bilgilerine ait gerekli kayıtların elektronik ortamda saklanmasının, değiştirilmesinin veya silinmesinin önlenmesi ve gizliliğin ihlal edilmemesi için fiziki, manyetik veya elektronik müdahalelere ve olası suistimallere karşı gerekli idari ve teknik tedbirler alınması sağlık kuruluşlarına ve mesul müdüre yüklenen bir husus olarak Yönetmelik dahilinde karşımıza çıkmaktadır.

Adli vakalar özelinde ise elektronik sistemlere müdahale yetkisi daha da kısıtlanmış ve vakayı takip eden tabip haricinde vaka hakkında veri girişi veya adli raporu tanzim eden tabibin onayından sonra raporda değişiklik yapılmaması amacıyla ayrıca teknik – idari tedbirler alınması öngörülmüştür.

Güvenliğin sağlanmasının yanı sıra büyük oranda arşivleme ve arşivlerin denetimi faaliyetlerinin yürütülmesi adına sağlık kuruluşu bünyesinde ya da başkaca bir lokasyonda dijital hasta kayıt arşivi veya fiziki bir tıbbi arşiv kurulması sağlık kuruşlarına zorunluluk olarak Yönetmelik dahilinde düzenlenmiştir.

Elbette ki yürürlükten kaldırılan mevzuat dahilinde de elektronik ortamda saklama faaliyetlerine müsaade edilmiştir ancak günümüz gereklilikleri ve mevcut uygulamalar neticesinde yeknesaklığın da oluşturulması adına Yönetmelik dahilinde tüm sağlık kuruluşlarına elektronik ortamda saklama faaliyetlerinin yürütülmesinin zorunlu hale getirilmesi faydalı olarak değerlendirilmektedir.

Yürürlükten kaldırılan mevzuat dahilinde yapılan değişiklikler ile sonradan eklenen hususlar Yönetmelik dahilinde derlenmiş ve sistematik bir yapıya sahip olması amaçlanmıştır.

Soru 5: Geçiş Sürecine İlişkin Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar Nelerdir?

  1. Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce yapılan başvuruların yürürlükten kaldırılan Ayakta Teşhis ve Tedavi Yapılan Özel Sağlık Kuruluşları Hakkında Yönetmelik hükümleri çerçevesinde tamamlanacağı öngörülmüştür.
  2. Yürürlükten kaldırılan Ayakta Teşhis ve Tedavi Yapılan Özel Sağlık Kuruluşları Hakkında Yönetmelik m.14/1 dahilindeki ruhsat askı süreleri ile ön izin ve ruhsatlandırma için verilen süreler korunacağı ifade edilmiştir.
  3. Açılmış tıp merkezinin durumu hakkında, “Geçici Madde 2” eklemesi yapılmıştır. Kural olarak Yönetmelik’in yürürlüğe girdiği tarihten önce ruhsatlandırılmış tıp merkezi deprem ve itfaiye raporunu haiz olması hususunda dışında mevcut hali ile faaliyette kalacağı ifade edilmiştir.
  4. Muayenehanesi bulunan tabiplerin tıp merkezleri ile kurmuş oldukları ve mevcut durumda devam eden sözleşmelere ilişkin Yönetmelik dahilinde getirilen yükümlülüklerin bir kısmına “Geçici Madde 4” kapsamında muafiyet tanınmıştır.
  5. Yönetmelik’in yürürlüğe girdiği tarihten önce muayenehanesi bulunan tabipler ile mevzuata uygun olarak sözleşme imzalamış olan tıp merkezleri, sözleşme süresi sonuna kadar ilgili branşta kadrosu bulunan ve en az 3000 m2 kapalı alan ile 10 uzman tabip kadrosunu haiz tıp merkezinde yapabilme yükümlülüğünden muaftır.
  6. Personel standartlarına ilişkin yükümlülüklerin yerine getirilmesi adına 31 Aralık 2025 tarihine kadar süre tanınmıştır.
  7. Yönetmelik öncesinde ruhsat sahibi olan tıp merkezlerinin üç yıl içinde akreditasyon belgesi alması süreci öngörülmüştür.
  8. Yönetmelik’in yürürlüğe girdiği tarihten önce ruhsatlandırılmış tıp merkezi, poliklinik ve müessese veya ön izin almış tıp merkezleri hakkında, 1219 sayılı Kanunun 28 inci maddesinde sayılan suçlar ile cinsel dokunulmazlığa karşı işlenen suçlardan hüküm giymiş gerçek kişiler, kamu görevinden yasaklı gerçek kişiler ile ortaklık yapısında bu kişilerin bulunduğu tüzel kişiler adına tıp merkezi, poliklinik ve müessese açılmasına izin verilmeyeceği; bu kişilerin tıp merkezi, poliklinik ve müessesenin ruhsatını devralamayacağı, adına tıp merkezi, poliklinik ve müessese ruhsatı bulunan tüzel kişilerin ortaklık yapısında yer alamayacağı hükmünün uygulanmayacağı belirtilmiştir.
  9. Hizmet satın alma yoluyla sunulan hizmetlerle ilgili tetkik istem ve sonuçlarına ilişkin sistem entegrasyonunun, 31 Aralık 2025 tarihine kadar tamamlanması gerektiği düzenlenmiştir. (Yönetmelik m.6/6).
  10. Elektronik imza mevzuatı ve güvenli dijital hasta kaydı ile ilgili şartlara, 31 Aralık 2025 tarihine kadar uyum sağlanması öngörülmüştür (Yönetmelik m.24).
  11. Karekodlu kimlik şartına, 31 Aralık 2025 tarihine kadar uyum sağlanması öngörülmüştür (Yönetmelik m.17/3).
  12. Tıp merkezinde, ASA Skoru elektronik sistem üzerinden Bakanlığa bildirilmeyen ameliyatlar yapılamayacağı ASA Skoru üç ve üzerinde olan hastaların ameliyatı gerçekleştirilemeyeceği hükümleri 1 Temmuz 2025 tarihinde yürürlüğe girecektir.
  13. Tıp merkezinde, hasta kabul ve tedavi edilen uzmanlık dallarında görev yapan uzman tabiplerin isimleri ve çalışma saatleri bulunan ve mesul müdür tarafından onaylanan bir liste, bekleme salonunda dijital olarak bulunması yükümlülüğü ile Sağlık kuruluşunda hasta odalarında, polikliniklerde ve bekleme salonlarında hastaların geri bildirimde bulunabileceği “Sağlık Bakanlığı İletişim Merkezi” ile entegre karekod bulunması zorunlu olması hususu 1 Ocak 2026 tarihinde yürürlüğe girecektir.

Saygılarımızla,

VB Partners

blog.disclaimer.title

blog.disclaimer.content legal.disclaimer

news.relatedPosts